Blomsterbørns børn

Bio-beauty og grønne, bæredygtige produkter tager lige nu to store spring: De springer foran de konventionelle produkter i deres kreativitet, og så springer de over de sædvanelige kanaler for produktion, salg og markedsføring. De er født på de sociale medier, klar til indtage hele verden fra første dag, og så viser de nye veje for karrierekvinder, der gerne vil dyrke det nære familieliv. Bliv klogere på, hvad der driver born global beauty brands her.

Hvis der er et ord, der dækker nogle af de mest interessante bio-beautybrands, der har spiret indenfor de seneste par år, så er det NY: Dels bruger de nye ingredienser, vi næppe har set før, dels taler de på alle de nye, sociale mediers platform, og så er de ofte skabt af kvinder, der er nye blandt cremefolket.

De nye brands er født med et hashtag i hånden, og de springer let og elegant henover rækken af almindelige salgs – og markedsføringskanaler. Glem alt om kørende sælgere, lagervarer eller markedsføringsassistenter, de her damer, for det er de, gør det stor set alene, fordi de ligesom alle os andre har en række nye kanaler til deres rådighed: Deres egen web-shops og web-sites, profiler på Instagram, Facebook, Snapchat og Youtube, der med et klik gør dem søgbare i hele verden. Og en trang til at gøre det hele lidt langsommere.

 

Globale og lokale

Born global virksomheder er nogle af de virksomheder, handelshøjskolerne og businessmedierne følger tæt i disse år, for dem, der med afsæt i det lokale tør tænke stort fra første færd, er der altid potentiale i. Men modsat mange andre born global virksomheder, der også fra dag et tænker i international produktion, gør born global beauty brands noget andet. I stedet for at søge derhen, hvor lønningerne er lave, lovgivning lempelig eller ingredienserne er billige, bruger de lokale ingredienser, der også forarbejdes lokalt ved håndkraft eller på mindre laboratorier.

Det er netop denne lokale tilgang til produkterne, der er med til at give born global beauty internationalt schwung, for over hele verden er der lige nu en stor gruppe mennesker, der selv drømmer om at gøre hverdagen mere lokal, bæredygtige, afbalanceret. Drømmer om at skippe karrierejobbet, den lange transporttid og hverdagsstress til fordel for et enklere liv på landet, et job baseret på værdier og indhold og en work/lifebalance, der giver dem mulighed for at være mere sammen med børn og familie. En drøm, vi også ser i genopdagelsen af de gamle håndværk, genoplivningen af gamle egenseretter eller interessen for byhavekultur.

Den svenske eks-model May Lindstrom lever lige præcis det liv, rigtig mange mennesker drømmer om, hvor hun fra sin farm langt ude på landet i Californien komponerer sine cremer og holder sit firma kørende, mens hun har tid og overskud til familien. Hendes autosvar på mailen siger det hele:

”Hej, vi er taget til et fjernt sted uden internet og med ganske lidt strøm, så er virkelig off-line og ikke til at nå i denne periode”.

Et par dage efter får jeg dog fat i hende, og kan spørge hende om, hvad det egentlig er for en mission, hun er på?

”Jeg brænder for rene, potente ingredienser og en tilbagevenden til vores rødder. Vores planet giver sådan en elegant bonus i form af lækre botaniske olier, ler, salte og krydderier, at det er svært for mig at forstå, hvordan vi har forvildet os så langt fra det naturlige til den nuværende tendens til hokus-pokus udført i laboratorier, masseproducerede plastflasker fyldt med skadelige, syntetiske kemikalier og billige fyldstoffer. Skønhed kommer virkelig indefra, og jeg ved, at uden en sund krop og ånd, lider vores hud. Jeg kan tale i dagevis om ernæring og den skrøbelige balance i vores kropslige funktioner. Der findes ingen magisk kur på krukke, ikke fra min serie og heller ikke fra alle andre.”

Selvom de blot er et ganske lille team, sender de May Lindstrom-produkter til det meste af verden de fleste af ugens dage, og intet bliver på hylderne. Produkterne skal være en oplevelse for forbrugerne, og derfor lægger May vægt på, at flasker og krukker er så smukke, at man gerne vil genanvende dem, og at produkterne ikke er tilsat overflødig parfume, men dufter af de aromaterapeutiske kompositioner, hun selv står for. Serien består af bare otte produkter, herunder masker, cleanser og olie.

”Alt hvad vi gør, er in-house. Alle ingrediens kommer til os i rå tilstand, og vi blander hvert mikro-parti i hånden, og håndfylder hver eneste flaske og krukke. Indtil for to år siden var det kun mig, nu er jeg meget taknemmelig for ikke at være den eneste sæt hænder!”, siger May Lindstrom, som den internationale udgave af hendes svenske fødenavn staves.

Der er friske råvarer hele tiden, herunder superfood’en maca-pulver, der ikke tidligere har været anvendt i kosmetik, og hun fører ikke lager af ingredienserne. Medarbejderne er lokale og omtales af May som ”familie”.

Hun gør stort set alt selv, herunder bruger sig selv som model, tager selv billeder til web og SoMe, og komponerer selv de komplekse aromaterapeutiske dufte til sine produkter. Blandt andet for at holde udgifterne nede, så det bliver det, der er i krukkerne, det handler om, ikke udgifter til markedsføring, reklamekampagner eller dyr distribution. Produkterne ligger dog stadig i det eksklusive segment. 50 ml af signaturcremen The Blue Cocoon Beauty Balm Concentrate koster ca. 1600 kroner, og placerer sig dermed i sammen prisleje som f. eks Estee Lauder, Chanel og de dyreste fra Lancôme.

Universel livsstil

At beautybrands og kropsidealer er under stor forandring, har jeg skrevet om flere gange, og at kendisser, der driver store dele af salget af kosmetik, også er, det har jeg også taget fat på. For flere og flere gør som Gwyneth: Bliver også deres eget medie, deres egen web-shop og eller får deres eget brand.

I Gwyneths tilfælde er det blevet til titlen som creative director for det californiske brand Juice Beauty, der har en anderledes måde at lave produkter på. Det vand, de fleste lotions, shampoo’er og cremer for hovedparten består af, og som er umuligt at certificere økologisk, er her erstattet af juice fra økologiske eller biodynamiske frugter, og det er med til at gøre Juice Beauty det mest økologiske brand på markedet, hvis de skal sige det selv.

Vi vil alle sammen have del i denne sunde, grønne, bæredygtige og bevidste skønheds-livsstil, der lige nu føres videre af blomsterbørns børn. Både May Lindstrom og Trice Christiansen, der er kvinden bag Raaw in a Jar, er vokset op med økologisk hudpleje og en holistisk tilgang til sundhed, hvor urter og planter spiller en helt afgørende rolle. Og de forstår samtidig også de begrænsninger, det giver for cremer, serum og shampoo, der vægter økologiske ingredienser over funktionalitet, smørbarhed, effekt eller lækkerhed.

Gennem årerne har både de og vi nemlig også oplevet rækker af velmenende, men mislykkede forsøg på at lave sundere og renere beautyprodukter, der var så frelste, at de bare ikke virkede for almindelige mennesker.

Alt det er i de nye serier et overstået kapitel, for lækkerheden, udseendet, indpakningen, holdbarheden osv. er der skam også lagt kræfter i.

På en måde kan man hævde, at de nye beauty-entreprenører ikke kun baner vejen for en nye måde at lave produkter på, men også en helt ny måde at få sammenhæng i livet på – både på det professionelle plan og det personlige plan.

May Lindstrom har således holdt barsel samtidig med, at hun har bygget sit firma op, for på en farm langt ude på landet er børn ikke en hindring for hverken virksomhedens vækst eller den personlige udvikling. Samme billede tegner sig i øvrigt også hos det danske brand Rudolph Care, hvor både graviditet, barsel og børn indgår som en naturlig del af firmaets storytelling og produktudvikling.

Rå ved et tilfælde

Trice Christiansen er sammen med kollegaen Malene kvinden bag Raaw in a Jar, en lille, håndholdt serier af naturlige produkter. Trice, der er dansk, flyttede til New York med sin mand for fem år siden, hvor de bor i en lejlighed på en gammel pastafabrik i Williamsburg. Her, på køkkenbordet i lejligheden,

voksede Raaw in a Jar, lidt tilfældigt, frem:

” Jeg vågnede en morgen med udslæt i hele ansigtet, min hud var lilla og rynket. Jeg havde fået en allergisk reaktion efter at have brugt en concealer. Da jeg har læst en del om naturmedicin, planter og urter, havde jeg en idé om, hvordan jeg kunne helbrede mig selv. Jeg lavede derfor en sammenblanding af nogle bestemte urter og olier, og efter bare to dage var min hud normal igen – og faktisk pænere end før. Efter den episode lavede jeg en hel serie af produkter til mig selv og så kunne jeg ikke stoppe med at udvikle. ”

Trice Christiansen, der egentlig er producer, blev i år belønnet med Årets Nichepris ved Danish Beauty Awards. Hun vidste fra starten, at hun ville producere lokalt, bl.a. fordi der faktisk er en del økologiske farme og producenter, når man kommer lidt uden for New York.

”Jeg har brugt næsten halvandet år på at finde den rette fabrik, og har besøgt måske 35 fabrikker i USA, men ingen af dem var det helt rigtige for mig. For de fleste af dem handlede det KUN om at tjene penge. Jeg er med på, det er en forretning, men der var ingen passion tilbage, og det demotiverede mig virkelig. Mange af dem foreslog at lave om på mine formularer, så de ville blive billigere at producere, så både de og jeg kunne tjene flere penge. Da jeg svarede, at det ikke var derfor, jeg lavede mine produkter, var deres reaktion for det meste et højlydt grin, imens de rystede på hovedet. Jeg var lidt ved at opgive håbet, indtil jeg blev introduceret til den sejeste 70-årige mand, der livligt fortalte om sit laboratorium i Upstate New York, hvor han de sidste 30 år har udviklet hudpleje-produkter. ”

I signaturolien Blue Beauty Drops indgår blandt andet olie fra planten blå rejnfan, der er beslægtet med kamille, og som er aktiv overfor betændelse i huden, en ingrediens, der ikke har været brugt før i kommerciel hudpleje, men som både Trice Christiansen og May Lindstrom, uafhængigt af hinanden, har fundet frem til. Hybenkerneolie er en anden nøgleingrediens, havtang ligeså.

Efter Trice bare havde solgt lidt til familie og venner, tog det for alvor fart, da Urban Outfitters i USA fik øjnene op for hendes olier:

”Det startede med fem butikker og blev indenfor tre måneder til tyve butikker. Jeg turde faktisk ikke gå ind i Urban Outfitters i lang tid efter min første levering, for jeg var bange for, hvordan det så ud i butikken, eller hvad nu hvis jeg så en kunde stå med det i hånden, som sagde noget negativt. RAAW er virkelig mit hjertebarn, så i starten tog jeg alting meget personligt. Det er lidt, som hvis jeg sagde “du har et grimt barn”. Jeg lærte dog hurtigt, at man ikke kan please alle, og heldigvis for det. Jeg er glad for og stolt af, at jeg har skabt noget som folk køber… og at det faktisk virker.”

Når jeg ringer til Raaw in a Jars danske PR-mand, Sebastian Atkins fra SoilAgency for at høre, om der mon er nyheder, er svaret som regel nej. Raaw in a Jar har ingen ambitioner om at sende nye produkter på markedet med halvårs-intervaller, som mange konventionelle kosmetikbrands ellers gør, for

”man skal kunne stole på, at de eksisterende produkter er gode nok”, som Sebastian udtrykker det.

Helt afgørende for, at Raaw in a Jar på ganske kort tid har fået både plads i forbrugernes bevidsthed, vundet en Danish beauty Award og er et af mest interessante brands på hylderne, er, at strategien fra starten har heddet online. Ingen dyr marketingschef, ingen forkromet strategi, ingen dyre eksterne konsulenter, der skal lære Trice om, hvordan man sælger skønhedsprodukter til kvinder. For det er så såre simpelt som at, når modellerne fra Victoria’s Secret begynder at poste under #raawinajar, ja så følger vi andre trop.

 

Denne artikel har været publiceret på POV International, som jeg varmt anbefaler dig.  Her finder du nyheder, politiske analyser, reportager og andet godt læsestof.

 

You may also like