Godt, vi har Gwyneth

Filmstjerner har altid kunnet sælge parfume, sæbe, shampoo og creme. Jane Fonda for L’Oreal, Cate Blanchett for Giorgio Armani, Jennifer Lawrence for Dior und so weiter. Det nye er, at selv filmstjerner, og kendisser i det hele taget, også bliver deres eget medie, får egen web-shop, har hænderne i deres eget brand eller indgår strategiske partnerskaber med organisationer eller virksomheder. De er med til, på en hidtil uset vis, at sætte mediedagsordnen på de områder, der tidligere lå trygt i hænderne på magasinerne, nemlig mode, skønhed, sundhed, rejser, mad og selvudvikling.

De dygtige af dem formår af fange essensen af den drøm, vi alle nynner med på. Med internetuniverset goop.com er det lykkedes skuespilleren Gwyneth Paltrow at skabe et fuldendt onlineunivers for alle os, der gerne vil være lækre på den bæredygtige måde, uden at det bliver alt for langhåret og håndæltet. Med mindre Gwyneth altså siger, at vi skal håndæltes, for så skal vi naturligvis det.

Mange af os er vokset op med pædagoger i uklædelige busseronner, bitter urtete og ufordøjelige klidboller, og lige så mange af os har fået en afsmag for det, der var alt for håndholdt, så hjertet slet ikke var med.

Derfor har vores kompas peget på historisk høje hæle, caffe latte og sushi i rå mængder, jeg tror aldrig, der har været en generation, der, som vores, sukkede efter delikat (dagligdags)luksus.

Da Urtekram (jep, dem) fornylig lancerede deres nye herreserie, drejede snakken ind på nogle af de fejlskud, som de nuværende, vellykkede, hud-og hårplejeprodukter, står på skuldrene af: shampoos, der ikke skummede, cremer, der forseglede huden med fedt, produkter, der lugtede fælt. Alle de fejlskud, der har sendt høje hæle & latte-generationen på jagt efter lækkerhed, bæredygtighed, renhed og effektivitet andre steder.

Så er det godt, vi har Gwyneth. Shakespeare in Love og The Talented Mr Ripley er to af mine yndlingsfilm, men ellers var Gwyneth i øvrigt ikke en, jeg sådan hæftede mig ved. Men for ti år siden, omtrent samtidig med, at hun stiftede familie, startede hun livsstilssitet goop.com, og det har jeg hæftet mig ved.

Der er nemlig lange artikler om yoga, sund mad og simple living, og har en trend kimen i sig til at blive rigtig stor, kan man være næsten sikker på, at den allerede har været omtalt på goop.com. Alt fra magiske oprydningstips til chiafrø starter her, og når goop begynder at skrive om kul og clean beauty kan man lige så godt overgive sig, det rammer os før eller senere.

Ind imellem har goop givet anledning til højlydt diskussion, fordi Gwyneth både ryger og drikker vin og tager solbad uden solcreme. Men også fordi, det ofte handler om sex. Om Gwyneths Sex Oil, en bæredygtig, naturlig glidecreme og om, hvordan jadeæg (totalt udsolgt fra sidens website) kan være en naturlig og effektiv genoptræning af bækkenbunden. Og selvfølgelig er der kritiske røster, der er træt af, at alt, hvad Gwyneth taler om eller sælger på sit site, er så upper scale, at det kun er for de få.

Den diskussion har vi imidlertid hørt i årevis, blot med magasinerne som skydeskive, men utallige undersøgelser viser, at når vi (de fleste af os) skal ha’ en drømmepause om det gode liv, gider vi ikke se på noget eller nogen, der minder for meget om os selv, men netop på noget eller nogen, som vi kunne være. Vi vil alle sammen have del i denne sunde, grønne, bæredygtige og bevidste skønheds-livsstil, der er blevet en identitetsmarkør og et moderne statussymbol.

Nå. Men hvorom alting er, så er goop.com og Gwyneth er godt bud på, hvad vi egentlig gider læse om, når vi nu er kørt helt træt i magasinernes gentagelse af de samme navne, de samme brands, de samme emner, vi har læst om i en evighed.

Billedcredit: Gwyneth Paltrow i The Talented Mr. Ripley (1999)

 

 

You may also like