Oh So Me

På rekordtid har vores sociale adfærd ændret sig mere radikalt end nogensinde før. SoMe giver os ubegrænsede muligheder for at forlænge vores identitet og for at mødes med mennesker om selv de smalleste emner. Eller gør det? Er det ikke bare vores selvbilleder, der bliver blæst ud i en digital virkelighed?

Ja, jeg er jo født analog (1968) OG journalist, men har som de fleste andre journalister vænnet mig til de sociale medier. Bruger Facebook, Instagram og Snapchat, og har en Twitter-konto for at kunne logge på Periscope, men gider ikke rigtig mere. Jeg har også min egen Youtube-kanal, og dermed en Google Plus-konto. Mit foretrukne medie er Instagram, hvor jeg ofte poster billeder af min smukke, ulydige puddel under hashtagget #nelsononair. Som journalist begræder jeg den digitale kvalitetsforringelse, der langsomt, men sikkert, har udtørret den klassiske journalistik. Heldigvis kan jeg så skrive om dette SoMe til old media, og det gjorde jeg for nylig i ELLE, hvor jeg også straks benyttede chancen til at interviewe en af mine yndlingskilder, forfatteren Leonora Christina Skov.

Jeg skrev blandt andet:

Når du logger ind på Facebook, er du ikke alene. Hver syvende beboer på planeten har en profil på det største sociale medie, og tre ud af fire danskere er på. Selv de meste afsides egne af verden har netdækning nok til at uploade billeder og film.

Teknologien er med os, vi har håndholdte devices, billig data og mange gratis hotspots, så vi altid kan være på og så andre, ikke mindst, kan følge os, når vi spiser sundt, drikker kaffe i solen eller ligger på en eksotisk strand.

Det, der virkelig booster vores net-interaktivtet er muligheden for at se billeder, ikke mindst af os selv. Siden det første kamera i 2000 blev bygget ind i en mobiltelefon, har vi taget et gigant skridt ind i en ny social sfære: de sociale medier eller kort og godt SoMe.

På SoMe er vi pæne, perfekte, sexede, stilsikre og sunde, vi har venner og følgere, vi aldrig har mødt og vi deler personlige oplevelser og private billeder med vildt fremmede venner. Hvis vi ikke er pæne og perfekte, er vi mestre i at joke med det rodede hjem eller de kiksede ungdomsbilleder, så vi stadig holder os på den rigtige side af, hvad der er socialt acceptabelt på Facebook. Og skulle man – Zuckerberg forbyde det – træde ved siden af flertallets opadpegende tommelfingre, så lurer shitstorme: Som når Bilka fyrer Mohammed, Spyttemanden på broen eller Kronprinsen, der kørte over en lukket Storebæltsbro var tre af de største sidste år.

These are a few of my favorite things

” Jeg slettede mig selv fra Facebook og var offline i to et halvt år, fordi jeg brugte alt for meget tid på at debattere og kunne se, at det hverken gavnede mig eller mine bøger”, fortæller forfatteren Leonora Christina Skov, der blandt andet var træt af negative debat:

”Folk skrev godt nok, at de glædede sig til at læse min bog, men de havde for travlt med at debattere til at læse skønlitteratur derinde, og jeg brød mig ikke om al den negativitet, der væltede ud over min skærm”.

Mindre end en måned efter, at hun havde slettet sig selv, holdt journalisterne op med at ringe, og invitationerne tørrede ud, men forfatteren havde is i maven, og koncentrerede sig om sin roman, ”Hvor intet bryder vinden”, selvom hun ind i mellem måtte spørge sig selv, om hun var glemt for evigt.

Da romanen skulle udgives, foreslog hendes forlag hende, at hun vendte tilbage til Facebook samt fik en profil på Instagram. På Facebook har hun nu en side, som hun udelukkende bruger professionelt:

”Instagram har vist sig at passe mig overraskende godt. Dels læser folk bøger derinde, deriblandt mine, og jeg nyder at kommunikere direkte med mine læsere, og dels tager jeg i forvejen mange billeder og holder af at sende folk i retning af interessante bøger, musik, film, rejsemål, sko, tasker, Instagram-accounts, kjoler og alt muligt andet, der giver livet kulør.”

Trods en SoMe-detox på to et halt år, er ”Hvor intet byder vinden” den af hendes fem romaner, der har fået mest medieomtale:

”Jeg har heller aldrig holdt så mange foredrag på så kort tid. Så jeg må konkludere, at mit lange fravær gavnede både mig og min roman.”

Nøglen til gode oplevelser på Instagram er ifølge Leonora Christina Skov at hendes konto afspejler forfatteren Leonora og ikke privatpersonen Leonora.

” Jeg poster f.eks. sjældent billeder af min kæreste, mine private venner eller mine daglige gøremål. Min tanke har været at skabe et inspirerende univers omkring mine bøger, meget som jeg prøvede med min private profil på Facebook, men uden de trættende debatter. These are a few of my favorite things, kan man kalde linjen. Hvor banalt det end må lyde, kan jeg virkelig godt lide at dele, når jeg opdager noget fedt. Mine følger har vist sig at være særligt glade for billeder af mine skriveborde rundt om i verden, boganbefalinger og – kuriøst nok – billeder af mine sko.”

Natural born på Instagram

1,2 millioner danskere er nu på Instagram, hvor de største danske profiler hedder Benjamin Lasnier, Nina Agdal og Josephine Skriver. Internationalt er det lige nu country sangeren Taylor Swift, der inviterer 60 millioner mennesker indenfor i sit liv, et mulehår foran Beyonce og Kim Kardashian, der sammen med resten af K-familien om nogen er symbolet på se mig på SoMe.

Mode, skønhed, mad, rejser og sundhed boomer, både i form af bloggere, hasttags og Youtube-tutorials, hvor du kan lære at lave den perfekte planke, kokkerere sunde protein-kugler til den søde crawing eller lægge den wingede eyeliner helt præcist.

Det billedbårne medie, hvor hasttags og look and feel er kodeordet, får selv det ringeste kamera til at lave guddommelige billeder takket være en lang række filtre. Skønheden vender vi tilbage til, men en af de mest populære danske sundheds-Instagrammere, Cecile Lind, har med sine over 100.000 følgere ikke kun skabt et talerør for sit hjørne af sundheden, hun har decideret skabt sin produktserie The Protein Kitchen takket være SoMe. Da jeg på et tidspunkt havde inviteret hende i studiet til et talkshow om sundhed, var der ingen over 25, der anede hvem hun var. Tilgengæld var alle yngre, særligt kvinderne, kæmpe fans.

”De sociale medier har virkelig åbnet op for en gigantisk ”database” af historier, personlige ”rejser” og alle kan inspirere hinanden med erfaringer. For mig har det altid drejet sig om, at vise hvor nemt det rent faktisk kan være at leve sundt på en lækker måde, at kunne inspirere folk til at ændre sit mindset og ændre sit livsfokus, således at en sund livsstil bliver meget lettere og fri at efterleve. SoMe åbnet flere døre for mig, og har været en måde hvorpå jeg har kunne bygge mit firma, The Protein Kitchen, op. Jeg har dermed været i stand til at opbygge et brand, ved at dele mit hjertebarn og historien og filosofien bag – dét er fuldstændigt fantastisk!”, siger Cecilie Lind, der typisk får mange likes på lækre madbilleder, træningsvideoer og når hun, som hun siger ”skriver lige fra hjertet” . Hun oplever også, ligesom Leonora Christina Skov, at komme ud til en langt bredere gruppe af mennesker, end hun ellers ville have gjort.

Alligevel er det virkeligheden og det personlige møde, der tæller mest for hende:

”For mig er det så givende og så utroligt vigtigt at møde folk i virkeligheden – det er først dér, jeg mærker, at jeg gør en forskel for nogen. Jeg elsker at møde de mennesker, der følger med, lytter og læser det jeg deler, og lader sig inspirere. At tage ud og holde foredrag, deltage i events, at arbejde ude i felten, gør det muligt for mig, at komme tæt på folk, og berøre folk face-to-face hvilket er endnu vigtigere end online-inpiration. ”

#ombre, #contour

Som lovet vender vi tilbage til det, der af eksperter spås til at blive årets største beautytrend: Skønhedsprodukter, tips og tutorials på SoMe. Engang gik man i Magasin for at spørge en dame med meget grøn øjenskygge om, hvordan man lagde en bronzer, nu behøver man kun at følge # ’s, så ved man, hvad der skal ligge i makeuppungen lige nu, ligesom den mest fummelfingrede kan lægge en klædelig dagmakeup eller en fin festmakeup, for det lærer vi af Youtube-fænomener som den britiske makeupartist Lisa Eldridge, der med tutorials har vundet over 2 millioner følgere på Youtube. Ikke mærkeligt, at det franske parfumehus Lancôme har hyret hende til at få en yngre, og måske mere blivende målgruppe i tale.

En af de stærkeste skønhedstrends ville nok aldrig være skabt, hvis ikke det var for SoMe, hasttags og de digitale Kardashian-divaer: contour. Legen med lys og mørk pudder, der totalt kan forandre et ansigt på kort tid, er som skabt til hurtige posts på Instagram, og alle store beautyfirmaer vender lige nu opmærksomheden mod, hvad der kunne blive den næste nye hårtrend, nu hvor #grannygrey er død. Overlever #ombre i håret eller fortsætter batik-trenden kun på læberne?

Skønhed er synonymt med smukke modeller, der er så populære, at det nærmer sig click-bait, men modellerne bruger også selv SoMe til at fremme deres karriere og holde sig top of mind hos bookerne og medierne. Modellen Josephine Skriver, den som nævnt pt tredje største danske Instagram-personlighed, fortalte fornylig til ELLE, at hun lige som rigtig mange andre modeller, kendisser og IG-personligheder sletter postes, der ikke tiltrækker nok opmærksomhed, for hvem vil fremstå venneløs, ensom og uønsket?

Nej, vi vil se skønhed, smukke steder og lykkelige par, og når de tre ting forenes, kan de give enorm opmærksomhed. Murad Osmann, bedre kendt under #FollowMeTo, fotograferer sin smukke kone Nataly de smukkeste steder i verden og altid – og det er det allersmukkeste – mens han holder hendes hånd. Det giver 3,8 millioner følgere. Eller det superfotogene par Jay Alvarrez og Alexis Ren, der foreløbigt har fået 33 millioner views af deres fem videoer, hvor de blandt andet surfer på Hawai. Han har over 530.000 følgere på Youtube, og det er nok til, at parret kan leve af det og nu rejser verden rundt og filmer – sig selv.

Er SoMe ikke bare en vidunderlig forlængelse af vores identitet, en leg uden grænser, en mulighedernes ubegrænsede tumleplads, hvor nye frugtbare fælleskaber dannes, og mennesker mødes om deres fælles interesser under stadigt mere kryptiske hastags?

Lad os give sidste ord til visdommen og alderdommen i form af sociologen Zygmunt Bauman, f. 1925, der inden han døde sidste, forblev skarp i sin analyse af det postmoderne samfund. I slutningen af ​​1990erne udviklede han sin teori om den flydende modernitet, som beskriver vores tid som en, hvor ” alle aftaler er midlertidige, flygtige, og kun gyldig indtil videre “. Om de sociale medier sagde han for nylig i et interview til den store spanske avis, El Pais:

“De fleste mennesker bruger sociale medier til ikke at forene, ikke at gøre deres horisont bredere, men tværtimod, til at skære sig selv en comfort zone, hvor de eneste lyde, de hører er ekkoer af deres egen stemme, hvor de eneste ting, de ser, er refleksionerne af deres eget ansigt. Sociale medier er meget nyttige, de giver glæde, men de er en fælde. ”

Se artiklen her: ELLE_04_2016_SoMe_artikel

You may also like