Skønhedsforplejning

Mens alle andre havde travlt med detox, kaffe-faste eller suppekur i starten af året, havde jeg travlt med at tælle: Hvor mange firmaer findes der på det danske marked, der producerer skønhedskosttilskud? Jeg spurgte i alt 43 skønheds – og kosttilskudsfirmaer, der alle er væsentligt repræsenteret på det danske marked, og alene 28 firmaer sælger kosttilskud særligt rettet mod skønhedsbehov. Altså hud, hår og negle. Blandt de 15 adspurgte hudplejefirmaer, fandt jeg ni firmaer, der også producerer spiselig hudpleje.

Det er ret mange. Med to streger under resultatet.

Ifølge det seneste nyhedsbrev fra analysebureauet BW Confidential, der forudser trends på skønhedsområdet, vil wellness, mad og skønhed fremover smelte yderligere sammen, ligesom ”spiselig skønhed” bliver (eller måske allerede er) en af de allerstørste trends.

Derfor bad Fagbladet Kosmetik mig undersøge markedet, tale med nogle af producenterne og tage temperaturen på, hvad det egentlig er, der er i.

Fælles for de mange kosttilskud, jeg har kigget på er, at de retter op på hudens elasticitet. Når vi ældes, aftager produktionen af nye hudceller, og de blodkar, der forsyner cellerne med vigtige næringsstoffer, bliver mindre effektive. Huden mister sin elasticitet, sin fugtighed og tone. Ved at tilføre næring indefra, kan cellerne påvirkes. De fleste allround skønheds-kosttilskud indeholder vitaminer, primært A, B, C og E samt zink, selen, kisel og magnesium. Der er stor forskel på sammensætning og forarbejdning. Og pris.

Alt det kan du læse om her: http://www.fagbladetkosmetik.dk/dk/

Overordnet bemærkede jeg fem stærke trends:

Tid

Hvis skønhedskosttilskud – og andre kosttilskud – skal have en effekt, skal der tid til, og mange producenter gør da også opmærksom på, at der godt kan gå en eller flere måneder, før forbedringerne anes.

Laura Bonne fra Amazing Space har netop udviklet Amazing Face Skin Feeding, der er et tre måneders behandlingsprogram, hvor klinikbehandlinger spiller sammen med et personligt kostprogram samt et hjemmepleje-kit, bestående af blandt andet vitaminer, mineraler, sunde fedtsyrer og aloevera-shots:

”Vi har alle årene produceret kosttilskud og faktisk var mit allerførste Amazing Space produkt et vitamin- og mineralprodukt til indvortes brug. Kosttilskud udgør ca. 20% af vores salg, og det er bare så nødvendigt for de gode resultater, for er du i underskud af mikronæringsstoffer, så kan du smøre dig nok så meget med gode cremer”, fortæller Laura Bonne, og understreger, at ”fremtiden taler STORT for indre hudpleje og generel sundhedspleje som skønhedspleje”.

 

Hår og negle sælges mest

De mest solgte skønhedskosttilskud i helsekostbutikkerne er dem, der styrker hår og negle. Klassiske produkter som Drogens Vital Hud, hår & negle, består af blandt andet agerpadderokke, C-vitamin, seks forskellige B-vitaminer og flere mineraler, har gennem de sidste 20 år bevist, at der er det marked kosttilskud til hår og negle, og siden er mange kommet til. Et af de nyeste er så nyt, at Kosmetik ved redaktionens afslutning endnu ikke har set produktet, men ifølge en pressemeddelelse fra New Nordic, er der tale om ny formel af HairVolume™, der nu er tilsat orthokiselsyre, som er en biotilgængelig form af silicium. Derudover indeholder HairVolume æble ekstrakt med procyanidin B2, biotin, kobber og zink.

Sammensætningen af vitaminer og mineraler i SugarbearHair er der ikke så meget nyt i (en kombination af bla. A, C, D, E, B-6 og B12 vitaminer, folinsyre, pantotensyre, iod, zink, cholin, inositol samt biotin), derimod er de lyseblå vingummier nok det sjoveste kosttilskud til håret. De fotogene bamser, der tygges som en vingummi, er skabt til de sociale medier, hvor kendte som Kylie Jenner og Kim Kardashian poster billeder med de små blå. Det er ungt, det er sjovt og det viser, at kosttilskud ikke kun er for 45 +, men også er interessante for generation z.

 

Single ingredients

En tendens blandt kosttilskud er, at de markedsføres på en primær ingrediens. Det har Anjo Eskomi 3 Fiskeolie gjort i årevis, men det er en klar tendens, når man kigger produkterne igennem. En specifik ingrediens er let at genkende og kommunikere, også grafisk, og samtidig er forbrugerene velinformerede om deres sundhedsbehov, så de godt ved, at fiskeolie kan bidrage til en glattere og mere gennemfugtet hud.

På samme måde er Aloe Vera også en ingrediens, forbrugerne forbinder med sundhed og glat hud. Den aktive stof er polysacchariderne Acemannan, og det er det, AVIVIR Aloe Vera kosttilskud, der fås både som kapsler og drikke, anvender i en koncentration på min. Ti %. Aloe vera er en af de ingredienser, der er offentliggjort flest tests på, herunder på effekten på sårheling, rynkereduktion og forøget kollagenproduktion i huden.

Bidro, der er kendt for produkter med Gele Royal, tog skønhedsskridtet fuldt ud sidste år, og lancerede også hud- og hårpleje, der bakker deres kosttilskud op. Bidro Ren, der er det mest skønhedsrettede kosttilskud, indeholder b1, b2, b12 og zink, og virker på hår, hud og negle, mens Gele Royal giver fugt indefra. Den er god til uren hud og god til at hele huden indefra. Indefra-udefra-samspillet kunne godt gå hen at blive noget, der kommer mere af. Flere af de adspurgte kosttilskudsproducenter, vil ikke afvise, at de kunne lancere f.eks hudpleje i forlængelse af deres eksisterende sortiment.

 

Inovation

DayDose modtog i juli 2016 den internationale designpris RED DOT for sin indpakning, der gør det svimlende let at få alle de vigtige mineraler og vitaminer. DayDose Essential til kvinder indeholder 23 vitaminer og mineraler, Q10, Omega-3 og andre næringsstoffer samlet i en smart pakning, hvor man kan have syv-dages komplet kosttilskud med sig overalt, og hver dags dosis er forsynet med ugedag. DayDose Essential til kvinder er et meget omfattende tilskud, der også – ligesom flere af de nævnte kosttilskud – sigter på at optimere søvn, styrke knogler og tænder samt regulere hormonaktiviteten.

 

Målrettet

Imedeen er det skønhedskosttilskud, der er mest målrettet de forskellige behov, der er, på forskellige alderstrin, og DermaOne retter sig allerede mod kvinder i 20erne. Time Perfection er til kvinder i 40erne og Prime Renewal til kvinder 50 +, og består af to gange to tabletter, to til morgen og to til aften. Aftentabletterne indeholder også kamilleekstrakt, der giver en bedre søvn, og der med kommer Imedeen rundt om alle de behov, huden har, for at forblive i god stand.

I en undersøgelse, lavet sidste år for netop Imedeen, der er en af de største og ældste producenter af spiselig hudpleje, erklærede 90 % af de 505 adspurgte kvinder, at det er vigtigt at have smuk hud. Halvdelen af kvinderne, der var mellem 30 og 60 år, trænede også regelmæssigt, og to ud af tre spiste sundt.

Samtidig viste en anden undersøgelse, lavet af analysefirmaet J Walter Thompson Intelligence, at 82% af britiske og amerikanske forbrugere tror på, at det, de indtager, har større effekt på deres skønhed end det, de smører på huden.

Det er da interessant.

 

You may also like